Hoera, een nieuwe feature! Of toch niet?

Door Tim Sluis op 8 maart 2023
Elon Musk heeft dit jaar de stekker uit nieuwsbrief-tool Revue getrokken. Revue is eigendom van Twitter. Een pijnlijke beslissing, zeker voor de vele schrijvers die al jaren op Revue bouwen en vertrouwen. Musk's redenatie is: Revue draag niet bij aan de core business van Twitter en moet daarom weg. In deze redenatie kunnen wij ons wel vinden.

Weghalen is lastiger dan toevoegen

Ondanks Musk’s soms ietwat ad hoc beslissingen, valt er wel degelijk wat te leren. Het vereist moed en risicobereidheid om iets weg te halen. Het is veel makkelijker om dingen toe te voegen dan om dingen te verwijderen. Helaas is het ook veel duurder om dingen toe te voegen. Zo ook voor features.

Hoe vaak hoor je niet: “Deze feature moet er echt bij!” Het is daarom een superpower als je in tegenstelling tot veel mensen regelmatig de vraag stelt: wat kan er weg?

“Deze feature moet er echt bij!”

Haal je dingen weg dan:

  • Wordt het makkelijker om te focussen op waar het echt om gaat;
  • Wordt je product/project simpeler en overzichtelijker;
  • Bespaar je tijd en kosten aan onderhoud;
  • Neemt je risico af, want er is minder dat stuk kan gaan;
  • Wordt het makkelijker om jezelf te onderscheiden van concurrenten.

Hoe wij hiermee omgaan

Het is een superpower als je regelmatig de vraag stelt: wat kan er weg?

Als jong bedrijf heb je niet altijd de keus om alleen maar features toe te voegen. De resources zijn simpelweg niet altijd groot genoeg. Een vloek en een zegen, maar meestal gaat het zo:

Een klant vraagt om een feature:

  • We onderzoeken de markt en vragen ons af of er meer vraag voor dezelfde feature is. En niet onbelangrijk, of het ook past bij onze visie;
  • Bij een go implementeren de feature quick & dirty;
  • We kijken of de feature het gewenste effect heeft;
  • We maken de beslissing tussen verbeteren en verwijderen. En dit hoeft niet altijd een feature te zijn, een klant verwijderen kan soms ook een uitstekende zet zijn.

Ironisch genoeg hebben we een nieuwe feature!

Nieuwe feature: plekken beoordelen

Google Maps met reviews van Jan en alleman? Wat hebben we er nog aan. Met deze feature vraag je beoordelingen van bezoekers binnen je eigen doelgroep. En dat hoeft niet een algemene beoordeling te zijn. Vraag specifieke zaken zoals: ‘Hoe groen is het schoolplein?’. Handig voor jouw als kaartmaker, maar ook voor bezoekers onderling 👏.

Hoera! Of toch niet? Om woord bij daad te houden is deze feature quick & dirty gemaakt. We gaan kijken of hij aanslaat, en anders halen we ’m lekker weer weg.

Backstage nieuwsbrief

Wil je graag op de hoogte blijven hoe Wolf Maps zich ontwikkeld? Meld je aan voor onze backstage nieuwsbrief.